H&M Redesign
2022
In deze redesign challenge heb ik mezelf uitgedaagd om binnen een korte tijd een complete landingspagina te redesignen. Voor deze challenge heb ik de H&M landingspagina gekozen omdat deze pagina qua ontwerp en usability naar mijn mening niet meer up to date is en leek mij daarom geschikt om als onderwerp te gebruiken voor een redesign.
Originele H&M pagina
Voor deze redesign challenge ben ik begonnen met het onderzoeken en analyseren van het originele design van de landingspagina. Wat gelijk opvalt is dat de huidige H&M pagina gebruik maakt van een smalle layout met content secties die gescheiden worden met een kleine margin en veel verschillende naviagaties. Daarbij staan er weinig directe artiekelen op de home pagina.
Andere kleding webshops met een vergelijkbare doelgroep zoals Pull&Bear, Monki, Zalando en Bershka maken juist gebruik van een brede layout, felle kleuren/patronen en grote product afbeeldingen.
Na mijn onderzoek ben ik begonnen met het maken van mijn eerste wireframes. In de wireframes heb ik geëxperimenteerd met verschillende type content secties die veel voorkomend zijn op kleding websites zoals kortingsacties, social media (instagram hashtags), item promoties maar ook memberships, magazines en informatie over het merk.
Twee van de wireframe schetsen
De laatste wireframe heb ik digitaal uitgewerkt in Figma met behulp van hun wireframe kit.
De volgorde van de content is op basis van prioriteit. De eerste secties sporen bezoekers aan om iets te kopen. De latere secties zijn meer informatief en bedoeld voor bezoekers die meer willen weten over de kleding, H&M als merk/bedrijf en eventuele memberships.
Digitale wireframe uitwerking
Het thema van de landingspagina is “Nieuwe zomer collectie”. De meeste van de gebruikte afbeeldingen komen van de H&M site. Voor de kleuren heb ik onderzoek gedaan naar de 2022 zomer trends (bijv. appeltjesgroen, hot pink, en butter yellow) en vanuit daar gewerkt naar een passend kleurenpallet.
Kleuren inspiratie fashion trends zomer 2022
Het eindresultaat is ontstaan uit verschillende iteraties waarbij ik met verschillende afbeelidngen en kleuren heb geëxperimenteerd. Het eindresultaat is een fris design met een brede layout bestaande uit verschillende content secties. De kleuren zorgen voor een compleet geheel passend bij de 2022 zomer trends.